Stichting voor bijzonder en openbaar primair en voortgezet onderwijs in de regio Haaglanden
Vervolg op Deeltijd in het Onderwijs: een passende werkplek maak je samen
07 maart 2022
De – nog steeds groeiende – arbeidstekorten vormen een grote uitdaging voor het onderwijs. Via verschillende initiatieven tracht Lucas Onderwijs deze tekorten terug te dringen. In de pilot Deeltijd in het Onderwijs verkende Lucas Onderwijs in samenwerking met het ministerie van OCW en stichting Het Potentieel Pakken hoe urenuitbreiding kan bijdragen aan vermindering van het lerarentekort.
Om de belemmeringen aan te pakken, zijn er interventies ontwikkeld die scholen zelf kunnen gebruiken om samen met hun personeel te kijken naar urenuitbreiding:
- een communicatiecampagne om leraren uit te nodigen na te denken over urenuitbreiding;
- een informatiepakket waarin leraren het antwoord kunnen vinden op de meest gestelde vragen en
- een dialoogsessie waarin leerkrachten met elkaar het gesprek zijn aangegaan over de vraagstukken die spelen rondom dit thema.
Kindcentrum Balans, De Vlieger, De Vliethorst en de Carolusschool namen deel als proeftuinschool. De eerste ervaringen met de aanpak zijn positief. Het bespreekbaar maken van het thema duurzame inzetbaarheid bleek van grote meerwaarde: op scholen ontstond ruimte om ideeën over flexibel werken uit te wisselen en met het team tot passende oplossingen te komen. Hierdoor is een aantal leraren binnen de proeftuinscholen gekomen tot passende afspraken voor urenuitbreiding. Met de bootcamp Een passende werkplek maak je samen heeft de pilot een vaste plek gekregen binnen Lucas Onderwijs.
De eerste materialen en het rapport zijn beschikbaar op de website Aanpak lerarentekort. Meer informatie op de website van stichting Het Potentieel Pakken.