In een wereld vol snelle veranderingen staan onze leerlingen centraal. We maken ons hard voor kwaliteit van ons onderwijs en kansengelijkheid. Het lerarentekort vormt een directe uitdaging, maar ook een kans om innovatief en flexibel te zijn. In 2023 hebben we ons sterk gericht op het aantrekken, boeien, binden en opleiden van ons onderwijspersoneel. De vorming van de Onderwijsregio Haaglanden, waarvan Lucas Onderwijs het penvoerderschap op zich heeft genomen, is een voorbeeld van onze inzet. De samenwerking in de Onderwijsregio kan de demografische oorzaak van het lerarentekort echter niet wegnemen. Daarom zal de komende jaren nog veel inzet en creativiteit nodig zijn om goed onderwijs met minder bevoegde
leraren vorm te geven.
We hebben geconstateerd dat in de aansturing op stelselniveau in toenemende mate een incongruentie zit. Enerzijds is het stelsel gericht op onderlinge concurrentie door de vrije schoolkeuze, leerlingbekostiging en de wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen. Anderzijds wordt op stelselniveau gestuurd op samenwerking en efficiëntie door de vorming van onderwijsregio’s, samenwerkingsverbanden, en ook in de bepalingen van de Code Goed Bestuur. Deze twee bewegingen schuren, en het is aan ons om hier een
koers in te bepalen. We zijn dankbaar voor de toewijding en veerkracht van iedereen binnen onze organisatie. Ons uiteindelijke doel blijft ongewijzigd:het bieden van het best denkbare onderwijs voor ieder kind. Door ieder kind de kans te geven zich te ontwikkelen tot een zelfbewuste, verantwoordelijke en kansrijke wereldburger, leggen we met elkaar de basis voor een beloftevolle en duurzame toekomst.
Gezamenlijk gaan we de uitdagingen aan die voor ons liggen, gedreven door het vertrouwen in ons vermogen om “samen elke dag een beetje beter” te zijn. Met de blik vooruit stappen we met vertrouwen het nieuwe jaar in.
– Ewald van Vliet en Gabriëlle Leijh