In een tafelgesprek met direct betrokkenen en experts is een tussenpublicatie overhandigd. Docenten en medewerkers uit het voortgezet onderwijs, het mbo, studenten van de TU Delft en medewerkers van Gemeente Delft waren uitgenodigd.
De resultaten zelf zijn niet zo goed in aantallen uit te drukken als de cijfers van de oplopende tekorten die ook in het boekje staan opgenomen. De groep van TechnoHubDelft vervult wel een duidelijke rol. “Zo'n club als dit zou er in elke stad moeten zijn,” roept een van de deelnemers enthousiast tijdens een sessie.
In samenwerking met Sterk Techniek Onderwijs Haaglanden en de Gemeente Delft is de TU Delft vorig jaar gestart met de pilot. De aanpak richt zich op de vrije ruimte die er is om mensen 6 tot 8 uur per week in te zetten op een voortgezet onderwijsschool in de bèta-techniekvakken. Dit kan naast een studie of loopbaan in het bedrijfsleven. Voor deze beperkte hoeveelheid uur is geen lesbevoegdheid nodig.
In de community van Technohub Delft stromen mensen in uit het bedrijfsleven die zich willen inzetten voor het onderwijs. Sommige deelnemers werken al zijdelings samen in educatieve organisaties en willen dit structureler doen binnen een school. Ook deelnemers met een onderwijsbevoegdheid die dreigen de rug toe te keren aan het vak vinden er een plek om te zoeken naar een oplossing.
Aangetrokken tot de doelstelling van TechnoHubDelft sloot al vroeg een groep TU Delft studenten aan. Met hun eigen middelbare school nog vers in het geheugen, deelden zij een ervaring als inhuurkracht in het onderwijs. Zij merkten hoe op verschillende scholen in de omgeving het bèta-onderwijs onder druk staat en wilden hier iets aan doen. Bij TechnoHubDelft ontdekten zij welke ruimte er is om echt iets te kunnen betekenen voor een school of docent. Met hulp vanuit TechnoHubDelft is inmiddels NUVO onderwijsgroep opgericht en worden lesprogramma’s ontwikkeld en docenten ondersteund. De studenten die aan de slag gaan met de lesprogramma’s krijgen didactische en pedagogische ondersteuning van de lerarenopleiding van de TU Delft.
Jacqueline de Boer, teamleider Stanislas College: "In goed overleg met de school en met persoonlijke aandacht voor de leerlinden biedt NUVO een waardevolle aanvulling op ons onderwijs, waardoor er bij ons meer ruimte ontstond voor lesontwikkeling".
“We moeten buiten de lijntjes gaan kleuren, want het huidige recept werkt niet meer,” geeft Rob Mudde, Rector Magnificus TU Delft aan. “Met zoveel vraag en zo weinig aanbod passen de bestaande regels niet meer goed.“