Webinar: motivatie en echt leren door spel door Rob Martens

Maandag 14 april. 19.30 uur- 21.00 uur.

Hoe creëer je in het onderwijs de ruimte om leerlingen vanuit hun intrinsieke motivatie te laten leren? Volgens Rob Martens zit dat controlerende kwaliteitsdenken plezier en speels leren steeds meer in de weg. 

Maandag 14 april. 19.30 uur- 21.00 uur.

De motivatie van leerlingen, en hun welzijn, lijkt steeds verder achteruit te gaan. Hoe komt dat toch? Terwijl we in het onderwijs zo bezig zijn met kwaliteit en leerdoelen. Volgens Rob Martens zit dat controlerende kwaliteitsdenken plezier en speels leren steeds meer in de weg. Hoe creëer je in het onderwijs de ruimte om leerlingen vanuit hun intrinsieke motivatie te laten leren?

We willen het het zo goed doen, leggen kwaliteitsdoelen en leerdoelen in ons onderwijs zorgvuldig vast. Rob Martens vindt dat al die controlerende kwaliteitssystemen en vooral het vele ‘high stakes testing’ in ons toetsgedreven onderwijssysteem diepgaand en speels leren met plezier steeds meer in de weg zijn gaan zitten. We lijken te vergeten wie wij mensen echt zijn en wat wij nodig hebben om tot leren te komen. In dit webinar gaat Rob in op het belang van intrinsieke motivatie en spel voor onderwijs, en pleit hij voor de 'speelruimte' die daarvoor nodig is. Hoe ga jij hier in jouw school mee aan de slag? 

 

Over de spreker

Onderwijspsycholoog Rob Martens is hoogleraar aan de faculteit Onderwijswetenschappen van de OU. Zijn belangrijkste onderzoeksinteresses zijn motivatie en onderwijsvernieuwing. In 2019 verscheen zijn boek ‘We moeten spelen’ en in 2022 ‘Leerlingen intrinsiek motiveren’. Rob was o.a. wetenschappelijk directeur van het NIVOZ en het het Expertisecentrum beroepsonderwijs.

Terug naar vorige pagina