Vooruitkijken

Aan het begin van dit kalenderjaar neem ik jullie graag mee in de uitdagingen waar ik als bestuurder dagelijks mee bezig ben, maar ook hoe wij als organisatie hier mee omgaan.

 

Ewald van Vliet,

Voorzitter College van Bestuur

Januari 2025 - Aan het begin van dit kalenderjaar neem ik jullie graag mee in de uitdagingen waar ik als bestuurder dagelijks mee bezig ben, maar ook hoe wij als organisatie hier mee omgaan. Want juist door de samenwerking met collega’s, partnerorganisaties ouders, leerlingen en andere stakeholders zie ik een toekomst met ook lastige thema’s met vertrouwen tegemoet.


De kracht van verbinding
Dagelijks zetten bijna 5000 collega’s zich in op onze 87 scholen om eigentijds en kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. Deze inspanningen, vaak onder uitdagende omstandigheden zoals het lerarentekort, verdienen onze grote waardering. Hoewel er enige verlichting op de arbeidsmarkt zichtbaar was, zien we vanaf 2027 een flinke stijging van het lerarentekort door vergrijzing. Samen moeten we creatief blijven en verbinding zoeken om dit vraagstuk het hoofd te bieden. Hierin schuilt de kracht van samenwerking, niet alleen binnen onze eigen organisatie, maar ook met onze partners in de Onderwijsregio Haaglanden, gemeenten en de rijksoverheid.


Inclusiviteit en diversiteit
Naast het lerarentekort is een ander belangrijk thema voor 2025: inclusief onderwijs. Het aantal thuiszitters in onze regio stijgt, en we moeten beter samenwerken met gemeenten en zorginstanties om deze trend te keren. Elk kind verdient een plek waar het zich veilig en gewaardeerd voelt. Ook de groeiende vraag naar jeugdzorg vraagt om een hernieuwde aanpak. In samenwerking met partners zoals Kracht en Rondom Jou werken we aan effectieve hulp en het versterken van sociale netwerken, zodat professionele ondersteuning daar ingezet wordt waar het echt nodig is. Hier ligt een kans om niet alleen problemen te adresseren, maar ook een cultuur van preventie en vroegtijdige ondersteuning te bevorderen.

 

Leren voor de toekomst
Het komende jaar staat in het teken van het formuleren van ons nieuwe Koersplan 2026-2030. Dit proces vraagt om een brede en inclusieve dialoog. Hierbij is de inbreng van directies, medewerkers, leerlingen, ouders en externe stakeholders onmisbaar. Dit plan zal de basis vormen voor de schoolplannen die in 2026 worden opgesteld. Samen kunnen we zorgen voor een sterke koers die recht doet aan de diversiteit van onze scholen en leerlingen. Door met elkaar in gesprek te gaan, creëren we een toekomstvisie die breed gedragen wordt en inspireert.


Successen vieren, groot en klein
Het begin van een nieuw jaar is ook een moment om stil te staan bij de successen van het afgelopen jaar. Dankzij de ontvangen subsidies hebben veel scholen gewerkt aan het versterken van basisvaardigheden zoals taal, lezen, rekenen, digitale geletterdheid en burgerschap. Deze vooruitgang is een bewijs van de toewijding en het vakmanschap van onze medewerkers. Daarnaast hebben we inspirerende initiatieven gezien op het gebied van innovatie, samenwerking en leerlingbetrokkenheid. Elk succes, groot of klein, verdient het om gevierd te worden.


Innoveren en inspireren
Lucas Onderwijs heeft de afgelopen jaren een leidende rol gespeeld in het verkennen van nieuwe technologieën, zoals kunstmatige intelligentie. Via het Nationaal OnderwijsLab Artificiële Intelligentie (NOLAI) hebben we niet alleen onderzoek gedaan, maar ook concrete toepassingen ontwikkeld. Het co-implementatieproject met Snappet is een prachtig voorbeeld van hoe AI kan bijdragen aan beter onderwijs. Technologie is geen doel op zich, maar een middel om onze ambities te verwezenlijken. Het stelt ons in staat om maatwerk te leveren en elke leerling optimaal te ondersteunen.

 

De rol van veerkracht
Bij het aanpakken van grote uitdagingen zoals het lerarentekort en de complexe zorgvragen, laten onze scholen veerkracht zien. Deze eigenschap, gecombineerd met samenwerking en innovatie, stelt ons in staat om steeds weer vooruitgang te boeken. Veerkracht betekent niet alleen doorgaan ondanks obstakels, maar ook leren en groeien door ervaringen. Het is een waarde die we niet alleen koesteren, maar ook actief willen overdragen aan onze leerlingen.


De kracht van samenwerking
Het succes van ons onderwijs hangt niet alleen af van onze scholen, maar ook van de betrokkenheid van ouders en de gemeenschap. Een sterke samenwerking met onze omgeving biedt kansen voor betere ondersteuning en inspirerende leeromgevingen. Ouders zijn onze belangrijkste partners in het leerproces, en hun betrokkenheid heeft een directe impact op het succes van onze leerlingen. Samen kunnen we een cultuur van vertrouwen en openheid bevorderen.


De waarde van nieuwsgierigheid
Onderwijs begint met nieuwsgierigheid. Door deze waarde bij leerlingen te blijven aanwakkeren, bereiden we hen voor op een wereld waarin leren en aanpassen essentieel zijn. Nieuwsgierigheid is de motor van innovatie en persoonlijke groei. Het stelt ons in staat om de wereld te verkennen, vragen te stellen en oplossingen te vinden voor complexe uitdagingen. Het is daarbij belangrijk dat ieder kind zich gezien, veilig en uitgedaagd voelt.

 

De leraar als rolmodel
Elke dag inspireren leraren onze leerlingen. Hun voorbeeldgedrag, toewijding en passie maken het verschil in het leven van kinderen. Leraren zijn niet alleen kennisoverdrager maar ook gidsen die leerlingen helpen hun potentieel te ontdekken en te benutten. Ze vormen het hart van ons onderwijs, en hun invloed reikt verder dan het klaslokaal en gaat daadwerkelijk een leven lang mee.


Kleine veranderingen, grote impact
Tot slot wil ik benadrukken dat zelfs kleine veranderingen – een vriendelijk gebaar, een nieuw idee of een ander perspectief – een grote impact kunnen hebben. Samen kunnen we elke dag het verschil maken. Het zijn de kleine gebaren die vaak het grootste verschil maken in het leven van onze leerlingen en collega’s. Door aandacht te hebben voor elkaar en open te staan voor nieuwe mogelijkheden, bouwen we samen aan een sterke en inspirerende Lucas-gemeenschap.

 

 

Terug naar vorige pagina