VMBO: tijd voor taart en een feestje!
Dit jaar bestaat het vmbo 25 jaar, wat absoluut iets is om bij stil te staan en trots op te zijn! Zelf werk ik met veel plezier in het vmbo – het is onderwijs dat ertoe doet en echt past bij wat leerlingen nodig hebben. Praktisch, betekenisvol en vooral: toekomstgericht.
Barbara van Dongen,
Directeur Corbulo College
Dit jaar bestaat het vmbo 25 jaar, wat absoluut iets is om bij stil te staan en trots op te zijn! Zelf werk ik met veel plezier in het vmbo – het is onderwijs dat ertoe doet en echt past bij wat leerlingen nodig hebben. Praktisch, betekenisvol en vooral: toekomstgericht.
In die 25 jaar is er veel gebeurd. Het vmbo heeft zich enorm ontwikkeld. Er komen steeds vaker nieuwe vakken bij en moderne technologieën en creatieve lesvormen doen hun intrede. Het is misschien wel de meest innovatieve vorm van onderwijs die we in Nederland hebben. En dat is ook nodig, want de wereld om ons heen verandert razendsnel. De samenleving staat nooit stil met zijn vernieuwende bedrijven en ook de ontwikkeling van het mbo gaat gestaag door. Het vmbo beweegt daarin mee.
Wat het vmbo zo bijzonder maakt, zijn de tien verschillende uitstroomprofielen waarin leerlingen kunnen leren en ontdekken waar hun hart naar uitgaat. Wat ze allemaal gemeen hebben? Leren door te doen. In het vmbo gaan theorie en praktijk hand in hand. Leerlingen snappen beter waarom ze iets leren, omdat ze het direct kunnen toepassen. En dat motiveert!
Sinds 2016 werken we in het vmbo met profielen en keuzedelen. Toch merken we dat er steeds meer behoefte is aan flexibiliteit. Denk bijvoorbeeld aan het afronden van een vak zodra een leerling er klaar voor is, of het volgen van vakken op verschillende niveaus. Maatwerk dus. Ook de ontwikkeling van praktijkgerichte programma’s en initiatieven zoals Sterk Techniekonderwijs krijgen volop aandacht.
Bij OC&W wordt op dit moment samen met mensen uit het vmbo-veld gekeken hoe we die flexibiliteit verder vorm kunnen geven. Als directeur denk ik daar graag over mee. Ook binnen Lucas Onderwijs brainstormen de vmbo-directeuren over de toekomst. We delen ideeën, stellen vragen en denken na over hoe we ons onderwijs nog beter kunnen maken.
Het vmbo staat niet stil. En dat is maar goed ook – want met alle vernieuwingen zijn we goed op weg om onze leerlingen voor te bereiden op een mooie, kansrijke toekomst.
Mijn vmbo-school voor techniek, technologie en design staat bekend om zijn innovatieve kracht. Ik benoem hieronder de twee grootste ontwikkelingen binnen de school die het verschil gaan maken voor onze leerlingen. Aan OC&W hebben wij gevraagd om ons meer ruimte te geven voor cross-over verbindingen binnen de drie technische profielen die wij aanbieden: BWI (Bouwen Wonen Interieur), PIE (Produceren Installeren en Energie) en M&T (Mobiliteit en Transport). Wat onze beweegredenen zijn en hoe we dit voor ogen zagen lees je hieronder.
Innovatieproject in de bovenbouw
Om in de toekomst goed technisch onderwijs binnen de drie werkvelden te kunnen blijven aanbieden, wilden wij onze profielen combineren in leerroutes die goed zouden aansluiten op het vervolgonderwijs van de mbo’s en tevens nog passender waren voor het bedrijfsleven in de regio Haaglanden. We vroegen daarom of het mogelijk zou zijn om een combinatieprogramma samen te stellen. Dit programma heeft afgelopen maanden vorm gekregen.
De goedkeuring is vanuit het ministerie verleend. We mogen met ingang van schooljaar 2025 onze leerlingen vier innovatieve routes aanbieden die wij samen met onze onderwijspartners en het regionale bedrijfsleven samenstellen. Hierbij staan duurzaamheid, technologie en design, actualiteit én de regio Haaglanden centraal. Praktisch gezien betekent dit dat wij als school meer flexibel kunnen werken en dus wendbaarder zijn om in te kunnen spelen op regionale ontwikkelingen en behoeftes. Bovendien zorgen we voor een betere aansluiting op het vervolgonderwijs binnen de grootstedelijke omgeving van de regio Den Haag. De goedkeuring die wij hebben gekregen biedt ruimte voor de inzet van meer projectmatig,
contextrijker en betekenisvoller onderwijs op het Corbulo Tech & Design College. Op deze manier hopen we dat de meeste van onze leerlingen kiezen voor een vervolgopleiding in de
techniek.
De Focusgroep (zie vorige blog) van de beroepsgerichte docenten en ondersteunende collega's bespreken wekelijks de stand van zaken en werken hard aan het onderwijsprogramma voor onze leerlingen uit de klassen 3 en 4.
Innovatietraject in de onderbouw: het Makerslab
Ons Makerslab is de werkplaats voor techniek, technologie, ict, kunst en design in de onderbouw. Een team van experts heeft de afgelopen twee jaar hard gewerkt aan de opbouw van dit nieuwe vak op onze school. In het Makerslab wordt projectmatig gewerkt aan de skills die onze leerlingen nodig hebben voor succesvol onderwijs in de bovenbouw. We leggen hier de basis. Hoe we dit nieuwe vak hebben kunnen ontwikkelen? Je leest het in mijn volgende blog. Ik kan alvast verklappen dat het een mooi staaltje teamwerk is. Het brengt niet alleen onze leerlingen veel plezier, maar ook de collega's van het Makerslabteam.