De kracht van samenwerken

Niet alle kinderen krijgen wat ze verdienen. Het gaat dan niet alleen om materiële zaken, maar ook om de ervaringen die hen helpen om te groeien, zelfvertrouwen op te bouwen en hun wereld te verkennen.

 

Barbara van Dongen,

Directeur Corbulo College

De kracht van samenwerken


Niet alle kinderen krijgen wat ze verdienen. Het gaat dan niet alleen om materiële zaken, maar ook om de ervaringen die hen helpen om te groeien, zelfvertrouwen op te bouwen en hun wereld te verkennen. Dit besef komt vaak sterk naar voren wanneer je werkt op een vmbo in de regio Den Haag. Daar merk je pas echt hoeveel maatschappelijk belang je werk heeft. Elke dag biedt een kans om iets voor een leerling te betekenen, hoe klein het soms ook lijkt. Zelfs dat kan veelbetekenend zijn voor een kind. 

In het kader van beroepsoriëntatie liepen onze brugklassers vorige week een middag stage bij Habo GWW, een bedrijf dat zich richt op infrastructuur en techniek. Hoe mooi was het dat dat een instructeur stratenmaker bij Habo GWW de eerstejaars leerling Kevin een compliment gaf dat hij zo netjes straten kon maken en van harte welkom is later bij het bedrijf te komen werken. De impact van zo’n compliment kan groot zijn.

 

In deze blog lees je hoe ik als schoolleider op mijn school het verschil probeer te maken.

 

De uitdaging van grootstedelijk onderwijs
Werken in een grootstedelijke omgeving zoals het Haagse vmbo brengt unieke uitdagingen met zich mee. Leerlingen met verschillende achtergronden, uiteenlopende behoeften en soms ook moeilijkheden buiten de schoolmuren. Maar het biedt ook enorme mogelijkheden om een verschil te maken. Tijdens een excursie naar Corpus in Leiden namen we de tweede klas mee in het kader van de les biologie. In de bus, kwam de mentor van de klas erachter dat 10 leerlingen (van de 70) nog nooit buiten de stadsgrenzen van Den Haag waren geweest en dat nog eens 35 leerlingen nog nooit een voet hadden gezet in een museum. Die dag werd door de leerlingen ervaren als een feest!

Als schoolleider is het mijn taak om niet alleen te zorgen voor een stabiele organisatie, maar om een omgeving te creëren waar iedereen – van docenten tot ondersteunende medewerkers – samenwerkt aan de beste kansen en rijke ervaringen voor onze leerlingen. Dat is waar het allemaal om draait.

 

Focusgroepen: samen werken aan onderwijsinnovatie
Wat mij drijft, is de mogelijkheid om met mijn team in professionele leergemeenschappen te bouwen aan de toekomst van de school. Op mijn school noemen we deze leergemeenschappen 'focusgroepen'. Iedere collega brengt zijn/haar eigen expertise mee. Wekelijks komen de focusgroepen samen om te overleggen, nieuwe ideeën te bedenken en initiatieven te ontwikkelen die de leerlingen ten goede komen.

Het is de kracht van samenwerken: je kunt veel meer bereiken door de kennis en ervaring van anderen te bundelen. Een voorbeeld van zo een initiatief op mijn school voor techniek, technologie en design is de introductie van ons nieuwe Makerslab. Het neerzetten van deze geheel nieuwe leerlijn voor het techniekonderwijs op basis van projecten in de onderbouw, was mogelijk door de ontwikkelkracht van de Focusgroep. Mooie bijvangst dat ons Makerslabteam een krachtige, positieve en opgewekte groep werd die er telkens maar weer

lol uit haalt om mooi onderwijs neer te zetten voor de leerlingen in klas 1 en 2. Door de samenwerking in focusgroepen werd het Makerslabteam nog krachtiger.

Als schoolleider probeer ik hierin te inspireren. Teamleden op ideeën brengen of in contact brengen met externen als er input van buiten nodig is. Verder is mijn rol faciliterend en dienend. Ik geef ruimte voor ideeën, ondersteun waar nodig, en zorg ervoor dat de juiste mensen op de juiste plek zitten. De ontwikkeling van de school ligt dus vooral bij het team – het is mijn taak om te luisteren, te verbinden en te zorgen dat er genoeg ruimte is om 'out of the box' te denken.

 

Het belang van daadkrachtige en inspirerende leiding
Een school is als een systeem waarin alles met elkaar verbonden is. Als schoolleider moet je het overzicht behouden, maar vooral ook energie en motivatie in het team brengen en stimuleren. Daarin ligt de uitdaging: hoe zorg je ervoor dat je team zich blijft ontwikkelen en steeds beter kan inspelen op de behoeften van de leerlingen?

Door samen met hen creatieve oplossingen te bedenken voor de dagelijkse uitdagingen, of het nu gaat om de krappe arbeidsmarkt, complexe vraagstukken rondom inclusief onderwijs of beperkte financiële middelen. Ik haal mijn energie uit het bedenken van creatieve oplossingen en het zoeken naar ruimte binnen de obstakels die we tegenkomen. Een gezonde dosis ondernemerschap en durf is daar soms voor nodig. Investeren in focusgroepen heeft namelijk ook een financiële implicatie. Maar wie niet bouwt aan de basis zal nooit een villa bouwen.

 

De toekomst maken we samen
De toekomst van mijn school ligt in de handen van mijn team. Samen bedenken we de richting, samen werken we aan de ontwikkeling van de leerlingen, en samen nemen we verantwoordelijkheid voor het succes van onze school. Als directeur voel ik me verantwoordelijk om aan de buitenwacht te laten zien hoe goed mijn team bezig is. Met als resultaat de vele posts op LinkedIn en Instagram. Ik ben er trots op om deze rol te mogen vervullen en sta stil bij elk succes. Hoe groot of hoe klein dat succes moge zijn.

Door krachtig samen te werken, hebben we als team niet alleen veel lol in ons werk, maar kunnen we vooral het verschil maken voor de leerlingen. Elke dag biedt een nieuwe kans om te ontwikkelen en te verbeteren.  Met elkaar. Zelfs de kleinste succeservaring kan voor een leerling de wereld veranderen. Dat is wat ik als schoolleider elke dag probeer te realiseren.

 

Terug naar vorige pagina