Implementatie en borging van Taalbeleid

Tijdens dit traject ga je aan de slag met het implementeren en borgen van jouw taalbeleidsplan. Je leert wat effectief en taalbewust lesgeven is in de vier taaldomeinen. Hoe kunnen jouw collega’s praktisch aan de slag gaan met taalbewust vakonderwijs? Hoe observeer je in de klas op taalbewust lesgeven? Ontdek de basiselementen van training, coaching en feedback en help collega’s bij de focus op taal in de les. 

donderdag 09 oktober 2025

Bijeenkomst 1 (9 oktober 2025)
Van taalbeleid in de school naar taalbeleid in de klas 
 

Om te kunnen coachen op taalbewust lesgeven is het van belang dat je kennis hebt van het curriculum en van taal- en woordenschatontwikkeling. We zoomen in op de referentiesniveaus en de nieuwe kerndoelen Nederlands en hoe je effectief met woordenschat aan de slag kunt gaan. Bovendien bekijken we hoe je van vakdoelen naar vaktaaldoelen komt. Tussentijds onderzoek je wat er in de vakwerkplannen over taal geschreven wordt en neem je je bevindingen mee naar de volgende bijeenkomst.  

 

 

Bijeenkomst 2 (10 november 2025)
Drie pijlers van taalbewust lesgeven en het domein leesvaardigheid  

Wat is taalbewust lesgeven en wat zie je in de les bij de pijlers taalsteun, context en interactie? We maken een kijkkader voor een taalbewuste les. Daarnaast bekijken we het domein van leesvaardigheid. Welke soorten lezers zijn er? Wat zijn taalrijke teksten? Hoe maak je leerlingen leesvaardig? Tussentijds observeer je enkele lessen en neem je je bevindingen mee naar de volgende bijeenkomst.  

 

Bijeenkomst 3 (27 januari 2026)

Coachen op taal en het domein schrijfvaardigheid  

Hoe kun jij je collega’s ondersteunen bij het taalbewust lesgeven? Hoe ga jij om met collega’s die dit lastig vinden? Je krijgt handvatten en we wisselen ervaringen uit. Daarnaast bekijken we het domein schrijfvaardigheid. Hoe kun je dit taalbewust inzetten? Hoe kunnen vakdocenten schrijven om te leren inzetten? Tussentijds bespreek je de geobserveerde lessen na met je collega’s  

 

Bijeenkomst 4 (25 februari 2026)

Borgen van taalbeleid en het domein mondelinge taalvaardigheid en meertaligheid  

Hoe zorg je voor blijvende aandacht voor taal in de lessen? Het domein mondelinge taalvaardigheid/ oracy komt aan bod. Hoe zet je spreken om te leren in? Het laatste onderwerp in dit traject is meertaligheid. Hoe kun je dit benutten? Wat zijn de uitdagingen? 

 

Over de impuls Basisvaardigheden

Met de standaard Basisvaardigheden(OP0) waarborgen scholen de basiskwaliteit van het curriculum voor o.a. de Nederlandse taal en maken ze bewuste keuzes in het plannen, uitvoeren, evalueren en borgen hiervan.  Het curriculum is doelgericht, samenhangend en past bij de leerlingenpopulatie van de school. Dit moet terug te zien zijn in de klas, waarbij het onderwijspersoneel zich moet kunnen verantwoorden over de doelen. In het onderwijs begint elke verandering bij het primaire proces van lesgeven. De meest succesvolle interventie voor de implementatie van taalbeleid is taalrijke didactiek. Door taalbewust les te geven bij alle vakken kunnen de docenten de taalontwikkeling van de leerlingen stimuleren om zo de vakinhoudelijke doelen te bereiken.  

 

Voor wie

Dit traject is bedoeld voor taalcoördinatoren/werkgroepleden Taal die het geformuleerde taalbeleid zichtbaar willen maken in de klas en op het gebied van taalbewust lesgeven expert en coach willen zijn voor hun collega’s. 



Leervoorkeuren

Participeren
Participeren
Kennis verwerven
Kennis verwerven
Oefenen
Oefenen

Bijeenkomst

Tijd: 14.00-17.00
Locatie: Op een van de deelnemende scholen
Doelgroep: Taalcoördinatoren die het taalbeleid willen implementeren en borgen.
Meld je aan