Gedragsparade (po)

Iedere leerkracht herkent het: leerlinggedrag dat je soms moeilijk kunt plaatsen. Hoe ga je daarmee om? Tijdens de Gedragsparade po duiken we in de oorzaken, aanpak en preventie van probleemgedrag. Met een inspirerende lezing van gedragsdeskundige Kees van Overveld en praktijkgerichte workshops krijg je nieuwe inzichten én concrete handvatten voor in jouw klas.

woensdag 18 maart 2026

Programma

14.00 uur Inloop
14.30 uur Interactieve lezing: Kees van Overveld
15.30 uur  Paradepauze
15.50 uur Workshopronde
17.00 uur Einde

 

Lezing Kees van Overveld

Voorkomen en aanpakken van probleemgedrag – Emotionele competentie als sleutel

Hoe voorkom je probleemgedrag bij leerlingen en pak je het effectief aan? Door te focussen op de twee belangrijkste krachten in de klas: de leraar en de leerling. Kees gaat tijdens zijn lezing in op hoe jij als leerkracht vanuit rust, helderheid, structuur en betrokkenheid nog beter de regie kunt nemen over de klas. Zodat je een veilige, voorspelbare leeromgeving creeert als basis voor ontwikkeling – cognitief én sociaal-emotioneel.

 

In het tweede deel van de lezing verschuift de focus naar de leerling, naar de cruciale rol van emotionele competenties: het vermogen om emoties te herkennen, benoemen en reguleren. Leerlingen die emotioneel vaardig zijn, staan sterker in sociale interacties en kunnen beter omgaan met frustratie, teleurstelling en conflicten. Wat kan jij als leraar doen om deze competentie te laten groeien?

 

In de lezing gaat Kees ook in op actuele zorgelijk ontwikkelingen, zoals:

  • De soms intense, onderhuidse of destructieve emoties bij meisjes in de bovenbouw, zoals somberheid en verdriet, in combinatie met de valkuil van empathie.
  • De identiteitsproblemen en gedragskwesties bij jongens, mede onder invloed van polariserende rolmodellen zoals Andrew Tate en de online mannencultuur waarin stoerheid, controle en dominantie centraal staan.

Over Kees van Overveld

 

Kees van Overveld is gedragsspecialist, auteur en voormalig docent pedagogiek. Hij is een veelgevraagd spreker op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling en de preventie van gedragsproblemen in het onderwijs. Met zijn heldere uitleg, praktische benadering en grote kennis van zaken weet hij leerkrachten te inspireren én te versterken in hun dagelijks werk.

 

Kees schreef onder andere de boeken Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs, Vreedzaam leren en Lessen in orde.

 

 

Workshops

Tijdens de Gedragsparade kun je één workshop kiezen over de volgende onderwerpen.

 

Leerlingen bespreken als het ingewikkeld wordt

Gedrag zie je, maar wat zit erachter? In deze workshop maak je kennis met het BeGRP-stappenplan van de Universiteit Leiden: een praktische werkwijze om gedrag van leerlingen beter te begrijpen en daarop afgestemd te handelen. We verplaatsen ons stap voor stap in het perspectief van de leerling. Zo ontdek je wat helpend is, wat het gedrag mogelijk in stand houdt en hoe je bestaande patronen kunt doorbreken. Je krijgt concrete handvatten én leert vanuit meer rust en regie naar gedrag te kijken.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Grip op je emoties – Emotionele veerkracht in het onderwijs

Het onderwijs is een prachtig vak, maar ook intensief en veeleisend. Onderzoek toont aan dat leraren regelmatig onder hoge druk staan. Juist daarom is het essentieel om goed om te kunnen gaan met eigen emoties. Wie emoties herkent, erkent en reguleert, verlaagt het stressniveau én draagt bij aan een veilig, positief leerklimaat. In deze workshop staat de emotionele competentie van de leerkracht centraal. Deelnemers reflecteren op hun emotionele reacties:

  • Wat voel ik écht in deze situatie?
  • Is mijn boosheid daadwerkelijk boosheid, of schuilt daaronder misschien onrust, bezorgdheid of frustratie?
  • Gebruik ik de juiste taal om mijn gevoelens onder woorden te brengen?

Deze workshop biedt inzichten en handvatten om emoties bewuster te duiden en bespreekbaar te maken. Zo versterk je niet alleen je eigen welzijn, maar ook het pedagogisch klimaat in de klas.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Traumasensitief lesgeven 

Sommige leerlingen dragen onzichtbare bagage met zich mee. In deze workshop leer je hoe je als leerkracht kunt aansluiten bij kinderen die stress of trauma ervaren. Je ontdekt wat trauma doet met het brein en gedrag, en hoe jij als leraar hiermee om kunt gaan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Autismebelevingscircuit 

Stap in een andere belevingswereld: ervaar hoe het is om autisme te hebben. Tijdens dit korte en praktische autisme beleving circuit krijg je via verschillende opdrachten en werkvormen een indruk van hoe het voelt om de wereld te ervaren met autisme. Je leert niet alleen met je hoofd, maar vooral met je zintuigen en gevoel. Neem je eigen praktijkervaring mee of laat je verrassen door wat je onderweg tegenkomt. Een waardevolle kennismaking die aanzet tot meer begrip, empathie en handelingsgericht denken.



Leervoorkeuren

Participeren
Participeren
Kennis verwerven
Kennis verwerven
Ontdekken
Ontdekken

Bijeenkomst

Tijd: 14.00 - 17.00 uur
Locatie: KC Balans, Klaverveld 5 Den Haag
Doelgroep: leraren en oop po
Kosten:

Aan deze activiteit zijn voor de deelnemer geen kosten verbonden. 

Annuleren:

Annulering tot 1 week voor de bijeenkomst is kosteloos, hierna zal €25,- in rekening worden gebracht bij de school voor reeds gemaakte kosten.

Meld je aan