Conferentie nieuw curriculum en basisvaardigheden
De nieuwe kerndoelen voor Nederlands, rekenen/wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid zijn aan de Tweede Kamer aangeboden. De examenprogramma's voor Nederlands, wiskunde en maatschappijleer in bovenbouw vo worden op dit moment op de scholen beproefd.
Wat vraagt de curriculumherziening van jouw school en hoe ga je hiermee met jouw team aan de slag? Collega's van SLO helpen je tijdens deze conferentie op weg. Laat je daarnaast inspireren door workshops gericht op de basisvaardigheden.

woensdag 04 februari 2026
Een conferentie met het SLO voor iedereen binnen Lucas Onderwijs
De conferentie is interessant voor iedereen binnen het onderwijs. Na een plenaire opening waarin het SLO een toelichting geeft op de curriculumherziening in het po en vo kies je een workshop die voor jou relevant is. Bij de workshops staat aangegeven voor wie deze interessant is. Je kunt twee workshops volgen, deze kies je bij binnenkomst.
Programma
| 13.45 uur | Inloop |
| 14.00 uur | Opening: Bernard Teunis (SLO) over de curriculumherziening po & vo |
| 14.45 uur | Workshopronde 1 |
| 15.30 uur | Pauze |
| 15.50 uur | Workshopronde 2 |
| 16.45 uur | Afsluiting: Meester Mark over Taalfoutjes in de klas |
| 17.15 uur | Einde |
Opening SLO: nieuwe kerndoelen en examenprogramma's in po en vo
Bernard Teunis van SLO neemt ons mee in de curriculumherziening in basis- en voortgezet onderwijs. Met aandacht voor de vernieuwde kerndoelen en examenprogramma's: wat is er nieuw, wanneer werken we ermee en hoe ga je als school met de nieuwe kerndoelen in po en onderbouw vo en examenprogramma's in bovenbouw vmbo, havo en vwo om.
Afsluiting Meester Mark: taalfoutjes uit de klas
Meester Mark focust op de grappigste taalfoutjes uit de klas, een theaterlezing over de allerleukste uitglijders en instinkers van kinderen: Hoe ontstaan al die hartverwarmende missers en welke briljante taalingevingen hebben leerlingen allemaal?
Workshops
Na de keynote maak je op de dag zelf een keuze uit een van de volgende workshops:
Curriculumherziening op school; po- SLO
![]()
Doelgroep: schoolleiders po, IB’ers, kwaliteitscoördinatoren, taal- en rekencoördinatoren
De actualisatie van de kerndoelen laat leraren en schoolleiders nadenken over het curriculum: wat doen we al en waar willen we aan werken? In deze workshop gaan we in op wat mogelijk is, redenen om aan de slag te gaan en de verschillende uitdagingen die bij deze ontwikkeling voorbij kunnen komen. Moniek Warmer verkent in deze interactieve workshop de mogelijkheden met een aantal concrete tools voor op school.
Curriculumherziening op school; vo - SLO
Doelgroep: schoolleiders en teamleiders vo, teacher leaders en vaksectievoorzitters![]()
De actualisatie van het landelijke curriculum stelt scholen voor de opgave om deze een plek te geven in een eigen schoolcurriculum. In deze workshop gaan we in op wat daarbij komt kijken: over het speelveld, redenen om aan de slag te gaan, en de weerbarstigheid van deze processen. Geesje van Slochteren neemt je mee in deze interactieve workshop met een aantal concrete tools voor op school.
Aan de slag met de nieuwe kerndoelen en examenprogramma's Nederlands- SLO
![]()
Doelgroep: leraren, coördinatoren, vaksecties
Nieuwe kerndoelen po en onderbouw vo en examenprogramma's voor Nederlands: wat zijn de belangrijkste vernieuwingen en hoe kun je daar nu al concreet mee aan de slag? Jocelijn Pleumeekers en Nellianne van Schaik van SLO nemen jullie mee in bedoeling, inhouden én praktische voorbeelden.
Aan de slag met de nieuwe kerndoelen en examenprogramma's rekenen/wiskunde - SLO![]()
Doelgroep: leraren, coördinatoren, vaksecties
Nieuwe kerndoelen po en onderbouw vo en examenprogramma's voor wiskunde, conceptprogramma's voor gecijferdheid in het vmbo en een nieuwe vakkenstructuur voor havo en vwo. Bij wiskunde is er veel in ontwikkeling! Wat zijn de belangrijkste vernieuwingen en hoe kun je daar nu al concreet mee aan de slag? Marc van Zanten en Madeleine Vliegenthart van SLO nemen jullie mee in bedoeling, inhouden én praktische voorbeelden.
Aan de slag met de nieuwe kerndoelen burgerschap en examenprogramma's maatschappijleer - SLO![]()
Doelgroep: leraren, coördinatoren, vaksecties
Nieuwe kerndoelen burgerschap voor po en onderbouw vo en examenprogramma's voor maatschappijleer: wat zijn de belangrijkste vernieuwingen en hoe kun je daar nu al concreet mee aan de slag? Maaike Oberink en Luuk Kampman van SLO nemen jullie mee in bedoeling, inhouden én praktische voorbeelden.
Vraag-maar-raak-sessie over de curriculumherziening - Bernard Teunis SLO
Doelgroep: school- en teamleiders![]()
Deze sessie is een verdieping van wat bij de opening aan bod is gekomen: uitgangspunten van de vernieuwing, leergebied- en vakspecifieke inkijkjes, aanpakken voor passende examinering, enzovoort. De sessie is heel interactief en vooral vraaggestuurd, dus neem je vragen én ideeën vooral mee.
![]()
Rijke teksten - Natascha Kroon KC Aquamarijn
Doelgroep: leraren, taal- leescoördinatoren, oop
Ontdek de kracht van rijke teksten in een korte en praktische workshop. Maak kennis met motiverende en activerende werkvormen die een tekst tot leven brengen en leerlingen aan het denken zet.
Auditieve aanpak van leesproblemen - Jan Marijnissen sbo Vliethorst
Doelgroep: leraren jonge kind, IB, taal- en leescoördinatoren![]()
Wat als een leerling niet leert lezen, ondanks alle hulp? In deze workshop deelt Jan Marijnissen zijn ‘Auditieve leesaanpak’ – een eenvoudige methode voor leerlingen die vastlopen in de klank-synthese.
Rijke rekenvragen - Expertis Naomi Calis
Doelgroep: leraren, rekencoördinatoren, IB'ers![]()
Probleemoplossen en redeneren zijn essentieel voor wiskundige ontwikkeling – en hebben een plek in de nieuwe kerndoelen. Maak kennis met krachtige vragen die het wiskundig denken van alle leerlingen activeren, dus niet alleen de sterke rekenaars.
Burgerschapsbeleid in de praktijk - Arie de Vrie en twee scholen uit de praktijk![]()
Na een korte kennisdeling over hoe je komt tot een doelgericht en samenhangend curriculum in je school krijg je inspiratie met twee praktische voorbeelden uit de po en vo praktijk.
Nieuw curricumlum bovenbouw en schoolexaminering ![]()
Doelgroep: schoolleiders, examencommissies en vaksecties
Tes Schmeink van de Vo raad neemt je mee in de wijze waarop je de schoolexaminering kunt inrichten naar aanleiding van het nieuwe curriculum. Met veel inspiratie en voorbeelden om zelf aan de slag te gaan.
Centrale examens van de toekomst![]()
Doelgroep: schoolleiders, examencommissies en vaksecties
Jan van Miert en Laura van den Berg van het College van Toetsing en en Examens verzorgen gezamenlijk een sessie over de centrale examens van de toekomst, passend bij de nieuwe programma's.
Taalbeleid op het Edith Stein College: van beleid naar praktijk![]()
Doelgroep: (vak)docenten, teamleiders, schoolleiders en coördinatoren basisvaardigheden
Hoe vertaal je het taalbeleid van jouw school naar concrete acties en zorg je dat het structureel verankerd is in jullie onderwijs? Welke interventies zijn echt effectief? En hoe neem je collega’s mee in een gedeelde visie en creëer je draagvlak? Tijdens deze interactieve sessie krijg je praktische handvatten, inspirerende voorbeelden en is er ruimte om met collega’s uit te wisselen en plannen te maken.
Leervoorkeuren

Kunst afkijken

Participeren

Kennis verwerven
Bijeenkomst
| Tijd: | 14.00 - 17.15 uur |
| Locatie: | Hofstad Lyceum |
| Doelgroep: | Schoolleiders, examencommissies, coördinatoren, leraren en OOP in het po en vo |
| Kosten: | Aan deze activiteit zijn geen kosten verbonden voor de deelnemer. Annulering kan tot maximaal één week voor de bijeenkomst. Daarna wordt 25 euro in rekening gebracht. |
