Leren met en over AI

Hoe leren we met AI en over AI in het onderwijs? Samen met AI-experts, onderzoekers en collega’s nemen we je tijdens de jaarlijkse AI conferentie mee in de laatste ontwikkelingen en delen we good practices. Na een keynote volgt een uitgebreid programma van sprekers en praktische workshops om kennis te maken met AI of om je verder in AI te verdiepen.

woensdag 24 september 2025

Kunstmatige intelligentie (AI) heeft impact op alles in ons onderwijs. Het beïnvloedt niet alleen hóé we leren, maar ook wát we leren. AI kan helpen om het werk van leraren en leerlingen te verbeteren, maar brengt ook risico's met zich mee. Hoe leren we onszelf en onze leerlingen hoe we om kunnen gaan met AI? Hoe worden we AI-geletterd? 

 

Keynote Barend Last - AI, digitale geletterdheid en de leraar van vandaag

 

Barend Last (docent, onderwijsmaker en auteur van Chatten met Napoleon) belicht in zijn keynote drie invalshoeken: Onderwijs over AI, Onderwijs met AI en Onderwijs verstoord door AI. Hij gaat in op de werking van taalmodellen, en geeft praktische handvatten voor hoe je de balans vindt tussen meegaan met de tijd én begrenzing bieden in een snel ontwikkelende samenleving. Gericht op de brede onderwijscontext: van klaslokaal, de organisatie eromheen tot de professionalisering van leraren zelf. 

 

 

 

Workshops

Duik dieper in AI en kies de sessie die het beste bij jouw interesse en praktijk aansluiten. Alle workshops zijn relevant en toepasbaar voor zowel het po als het vo.

 

Toetsing in tijden van AI - Barend Last 

Leren leerlingen met de komst van ChatGPT nog wel wat we ze willen leren? Door AI is de balans die we in ons onderwijs hadden tussen leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing verstoord. Dit dwingt ons terug naar de tekentafel. Barend Last legt in deze workshop vooral de nadruk op hoe toetsing het leren stuurt en geeft praktische voorbeelden en aanpassingen die je meteen kunt inzetten. 


AI-act in de schoolpraktijk: van wet naar werkvloer - Randy Huijnen, Michel Cents en Raymond Trippe 

De Europese AI-act (2024) raakt ook het onderwijs. Wat betekent dit voor jouw schoolpraktijk? In deze workshop krijg je een praktische toelichting op de wetgeving en de richtlijnen van Lucas Onderwijs voor medewerkers en leerlingen. Daarnaast krijg je handvatten voor hoe je de gedragscode kunt vertalen naar jouw school. Kennisnet licht de tools toe die hiervoor beschikbare zijn; zoals de Handreiking AI, met voorbeelden en vragen om het gesprek op school te voeren en eigen keuzes te maken. 


Van chatten naar meesterschap - Olaf de Groot 
Ontdek de kunst van de perfecte prompt. Geen saaie, algemene antwoorden meer. Geen differentiatietips die niet toe te passen zijn en een toets die niet klopt met het niveau van je leerlingen. In deze hands-on workshop leer je het DROP-model kennen - het geheime wapen van AI-professionals. Binnen één uur ga je van frustrerende gesprekjes naar AI-antwoorden waar je collega's jaloers op worden. 

 

Vibe Coding – Bouw je eigen AI- onderwijsassistent - Olaf de Groot 

Bouw binnen een uur je eigen digitale onderwijstool. Zonder programmeerkennis, zonder technische rompslomp. Gewoon door te beschrijven wat je wilt. In deze workshop ontdek je "vibe coding" - de revolutionaire manier om AI-tools te bouwen door gewoon te vertellen wat je nodig hebt. Met Claude, Google AI Studio en andere platforms bouw je live je eigen onderwijsassistent. We starten met simpele tools en na een uur neem jij jouw droomassistent mee naar huis. 


Goede vragen en foute antwoorden: toetsen en AI - Wouter Jansen 

Tijdens deze interactieve workshop onderzoeken we hoe AI kan bijdragen aan betere en eerlijkere beoordelingen. Deelnemers gaan hands-on aan de slag met de prototypes CheckMate en Q-Insight. We verkennen twee vragen: Hoe kan Ai leraren helpen bij het nakijken van open vragen (CheckMate)? En hoe kan Ai toetsmakers helpen betere vragen te maken met minder voorspelbaarheden en bias (Q-Insight)? Samen ontdekken we wat deze innovaties betekenen voor de praktijk en welke kansen én dilemma’s dit met zich meebrengt.

 

Leer prompten en chat inzetten in de klas - Linda Krul 

Je hebt  ChatGPT of Copilot misschien al zelf uitgeprobeerd. Deze taalmodellen kunnen je ondersteunen bij het schrijven van teksten en nog veel meer. In deze workshop ontdek je hoe een taalmodel werkt en wat je ermee kunt doen. Daarna ga je zelf aan de slag en leer je met behulp van een praktisch stappenplan effectieve opdrachten formuleren. Zodat je er morgen al mee aan de slag kunt én concrete ideeën hebt om het in je eigen onderwijspraktijk toe te passen. 

 

Leren op maat met AI - Linda Rainey, Rynk van der Togt 

Hoe kan AI helpen het leren beter af te stemmen op de behoeften van iedere leerling? In deze workshop maak je kennis met onderzoek van NOLAI, het Nationaal Onderwijslab, waar scholen, onderzoekers en bedrijven samen AI-toepassingen ontwikkelen. Centraal staat de samenwerking tussen leraar en AI: hoe kunnen ze elkaar versterken om leren persoonlijker en effectiever te maken? We bespreken projecten met kansen en dilemma’s en lichten de co-implementatiepilot toe. Hierin werken NOLAI, Snappet, de Radboud Universiteit en Lucas Onderwijs samen aan de Snappet Co-pilot, een AI-tool die leraren suggesties geeft voor hun rekenlessen, terwijl de leraar de regie houdt. 



Leervoorkeuren

Kennis verwerven
Kennis verwerven
Oefenen
Oefenen
Ontdekken
Ontdekken

Bijeenkomst

Tijd: 13.30 - 17.00 uur
Locatie: Corbulo College, Van Tuyll van Serooskerkenstraat 2, Voorburg
Doelgroep: Directies, leraren en oop po/vo van Lucas Onderwijs
Kosten:

Aan deze activiteit zijn geen kosten verbonden voor de deelnemer. Annulering kan tot maximaal één week voor de bijeenkomst. Daarna wordt 25 euro in rekening gebracht. 

Meld je aan