Conferentie Basisvaardigheden: met Jelle Jolles

Laat je tijdens deze conferentie inspireren door prachtige voorbeelden uit de praktijk van onze scholen op het gebied van taal, lezen, rekenen en burgerschap. En bezoek de lezing van neuropsycholoog Jelle Jolles, over het stimuleren van taalvaardigheid om zo zelfinzicht en zelfregulatie bij leerlingen te bevorderen. 

Basisvaardigheden

woensdag 13 november 2024

Onder de basisvaardigheden vallen taal (lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid), rekenen-wiskunde en burgerschap (sociale & maatschappelijke vaardigheden). Voor digitale geletterdheid hebben we onze jaarlijkse AIconferentie in september.

 

Programma

13.30 uur  Inloop

14.00 uur  Eerste ronde inspiratiesessies

14.50 uur  Tweede ronde inspiratiesessies

15.30 uur  Pauze

15.50 uur  Lezing Jelle Jolles

17.00 uur  Einde

 

 

Lezing Jelle Jolles

Taalvaardigheid de sleutel tot zelfregulerend leren

Tijdens zijn lezing focust Jelle Jolles op 'oracy', taalvaardigheid, in het onderwijs. Dit, omdat oracy een enorme impact kan hebben op het zelfinzicht en de zelfregulatie van leerlingen en hen helpt om te leren leren. Door effectief gebruik te maken van oracy kunnen leerlingen hun gedachten beter structureren, reflecteren op hun leerervaringen en kritisch denken ontwikkelen - allemaal sleutelcomponenten van zelfregulerend leren. Jolles staat in zijn lezing stil bij de ontwikkeling van woordenschat en kennis, en het belang van emotie-woorden en proces-woorden. Ook gaat hij in op redeneren en argumenteren en op abstracte denkvaardigheden en meningsvorming. En krijg je handvatten om in jouw eigen onderwijspraktijk aan de slag te gaan. 

 

 

Jelle Jolles is klinisch neuropsycholoog en specialist op gebied van leren, geheugen, ontplooiing en het brein. Hij is hoogleraar emeritus en werkt vanuit de adviespraktijk NeuroPsy aan onderwijsinnovatie. Al vele jaren pleit hij voor een intensieve dialoog tussen wetenschap en samenleving.

Jolles is publicist en auteur van de bestsellers Het tienerbrein en Leer je kind kennen: Over ontplooiing, leren, denken en het brein’. 

 

Inspiratiesessies 

 

Je kunt verschillende inspiratiesessies volgen op het gebied van taal, lezen, rekenen en burgerschap. Allemaal gericht op kleine concrete stappen die jij morgen al kunt zetten in jouw klas. 

 

Hieronder een greep uit de vele sessies: 

  • Taal voor de onderbouw: de inzet van digitale prentenboeken in de klas en bij taalzwakke ouders thuis
  • Koppel rijke teksten aan je zaakvakken/thema's
  • Hybride aanpak taal/spelling: werkbladen en concrete materialen vanuit Snappet 
  • Taalontwikkeling en het jonge kind
  • Leesmotivatie, boeken in je klas en pimp je schoolbieb
  • Nieuwkomers en taal in de onderbouw
  • Indelen niveaugroepen begrijpend lezen en inzet leesstrategieën

  • Hybride aanpak van de rekenles: bewuste inzet van concrete materialen, methode en rekenspellen
  • Aan de slag met rijke rekenvragen voor alle leerlingen
  • Maatwerk voor rekenen hoe richt je dat in? Zowel voor de boven- als onderkant
  • Schurende gesprekken voeren in je klas naar aanleiding van de actualiteit


Leervoorkeuren

Kunst afkijken
Kunst afkijken
Participeren
Participeren
Kennis verwerven
Kennis verwerven

Bijeenkomst

Tijd: 13.45 - 17.00 uur
Locatie: KC Aquamarijn, Donker Curtiusstraat 4, Den Haag
Doelgroep: leraren en OOP in het po
Kosten: Aan deze activiteit zijn geen kosten verbonden voor de deelnemer. Annulering kan tot maximaal één week voor de bijeenkomst. Daarna wordt 25 euro in rekening gebracht. 
Bijzonderheden: Inloop om 13:30, start om 14:00 uur
Meld je aan